- 0 SEK
Allmänna villkor för köp av e-cigaretter och e-juice hos LYF
Man måste vara minst 18 år för att handla hos oss. Vid upptäckande av bedrägeri, beställning i annans namn eller av en minderårig görs en polisanmälan (i fall av försök till beställning av minderårig kontaktar vi även en förälder). LYF AB förbehåller sig rätten att neka köp vid misstanke om missbruk av vår tjänst.
Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.
Priser, orderläggning och betalning
- Klarna Checkout med val av delbetalning, kortbetalning, direktbetalning, banköverföring eller avgiftsfri faktura.
- Swish.
Observera att betalsätt Faktura ger leverans endast till adressen där köparen är folkbokförd.
Ordrar som tas emot innan kl 14:00 vardagar gör vi vårt allra bästa att skicka ut samma dag.
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och fel i artikel- och prisinformationen, samt för att en viss vara tagit slut eller utgått ur sortimentet och förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering.
Pris och tillgänglighet på produkterna baseras på tidpunkten då du la produkterna i kundvagnen. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna något i samband med olika kampanjer med utlöpsdatum. Produkterna kan också ha sålts slut.
När du lagt varor i varukorgen och gått till kassan, framgår vilket betalningssätt som gäller, om priserna är inklusive eller exklusive moms samt vilken momssats som i givet fall gäller.
Utöver priset kan tillkomma kostnader för frakt. Dessa finns i så fall angivna i webbutikens kassa. Normalt tillkommer inga ytterligare avgifter, men om så är fallet vill det klart framgå under beställningsprocessen.
I webbutiken kan varor eventuellt vara markerade med leveransindikering. Vi förbehåller oss rätten att stryka ej levererbar vara från din order med prisavdrag för densamma.
När du gör din beställning framgår det i kassan vilket leveranssätt som gäller. Det är ditt ansvar att se till att adressen, som du angett vid beställningstillfället, är fullständig och korrekt.
LYF AB förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka beställning.
Övergiven kundvagn: Om ditt köp avbryts e-postar vi en kom-ihåg-lista till dig över de produkter som du lagt i kundvagnen. Detta är en extra kundservice för att göra ditt köp hos oss så smidigt och enkelt som möjligt. Du kan när som helst återskapa kundvagnen med alla varorna i eller låta bli. Du behöver således inte agera om du ej önskar fullfölja köpet.
Ändring av beställning
Du kan göra ändringar i din beställning av lagerförda varor fram till dess att beställningen har effektuerats. Om ändringen godkänns kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris, som gäller vid ändringstidpunkten. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”.
Avbeställning
En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har effektuerats. Efter denna tidpunkt är du, som beställt till ditt företag, skyldig att ta emot leveransen. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”.
Betalsätt
Betalning sker f n med Swish alternativt Klarna Checkout, som ger val av delbetalning, kortbetalning, direktbetalning, banköverföring eller avgiftsfri faktura.
Faktura
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått din beställning.
- Få alltid din beställning innan du betalar
- Betalningstid - alltid minst 14 dagar
- Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
- Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
- Ladda ner dina fakturor från klarna.se
- Möjlighet till delbetalning (erbjöds f n bara privatpersoner)
Betalningsvillkor
Kredittiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas via e-post dagen efter beställningen har skickats från vårt webblager.
En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.
Om du tidigare valt att ansluta dig till tjänsten Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura.
Kreditprövning
Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.
Omvandling av faktura till en flexibel delbetalning
När du har fått din faktura kan du, i stället för att betala hela fakturan på en gång, erbjudas att betala in ett lägre belopp och på så sätt ansöka om att göra om din faktura till en flexibel delbetalning. Detta innebär att du betalar i din egen takt med minst 50 kr per månad.
För omvandling av din faktura till en flexibel delbetalning gäller följande allmänna villkor. Här hittar du även information om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.
Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna på 08- 120 120 10 Mån-Tors mellan 08.00 – 20.00, fredagar 08.00-18.00 och helger 10.00 – 17.00.
Frakter och leveranssätt
Fraktkostnad beräknas på totalvikten av din order.
Det är mycket viktigt att du som bor i flerfamiljshus, uppger lägenhetsnummer! Utan lägenhetsnummer riskerar din försändelse försenas, returneras eller i värsta fall komma bort. Detta gäller även dig som tidigare fått din post utdelad trots uteblivet lägenhetsnummer, då arbetsrutiner hos fraktbolagen har moderniserats, och allt fler försändelser sorteras elektroniskt.
LYF AB står inte ansvar för bortkommen försändelse till flerfamiljshus, om inget lägenhetsnummer har angetts.
Post delas i regel ut endast till adresser där mottagaren är folkbokförd. Vill du få leverans till en tillfällig adress, måste du ange ett c/o namn på någon som är folkbokförd på adressen.
Innan du flyttar, se till att i god tid göra adressändring på www.adressandring.se, innan du beställer post till din nya adress.
Vi ansvarar inte för utebliven leverans på grund av felaktig/ofullständig leveransadress eller adress där inte mottagaren är folkbokförd.
1:sta Brev, MyPack Home Small och Varubrev lämnas i postlåda/brevinkast om plats finns. Om försändelsen inte går ned i mottagarens postlåda/brevinkast, aviseras den för avhämtning hos postombud. Avisering sker via pappersavi, i samband med att försändelsen registreras hos utlämningsstället. MyPack Home Small och Varubrev visas som alternativ på inrikes ordrar med ett produktvärde på högst 450kr ex moms.
MyPack Home levereras hem till dig, med möjlighet att välja leveranstid. Varubrev föraviseras innan leverans.
DHL Service Point levereras till en Service Point i din närhet, för utlämning mot uppvisat legitimation.
De allra flesta spårbara försändelser kommer fram redan nästa vardag, utan till de nordligare delar av Sverige. Dock kan förseningar i hantering hos transportören förekomma, som vi inte kan påverka eller ta ansvar för. Leveranstid med 1:a klass Brev är oftast 1-5 vardagar.
Tumregeln för att en försändelse anses vara borttappad och inte bara försenat, är tio vardagar efter utskick. Om du mot förmodan inte har fått dina varor efter tio vardagar, kontakta oss!
LYF AB står risken fram till att varorna är avlämnad till transportören. Leveransförseningar som orsakas av PostNord/DHL kan vi inte påverka, men förseningar av inrikespaket över 10 vardagar som inte beror på felaktig leveransinformation enligt ovan, gör vi vårt yttersta att lösa på bästa sätt.
Vi förbehåller oss rätten till att i enstaka fall (som då skriftligt informeras till kund) kräva val av spårbar leverans vid beställning för att ersättningsvaror ska skickas.
Vid köp till utlandet ansvarar du som kund för att du följer gällande lagar och regler som kan påverka dig och din leverans.
Längre leveranstider kan väntas i samband med långhelger och storhelger som t.ex. Påskafton, Midsommar, Jul och Nyår samt under huvudsemesterperioden.
LYF AB förbehåller sig rätten att debitera kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift för paket som inte hämtas ut eller kommer i retur. Avgift för ej uthämtat paket är f n 200kr inrikes / 300kr utrikes. Vid oseriös beställning (t ex försök till köp av minderårig) tas en avgift ut på f n 150 sek för administrativ hantering innan ev återbetalning. Köp som understiger avgiften återbetalas ej.
Du som bor i eller är på resande fot i närheten av Uddevalla eller Göteborg med omnejd, kan även välja att hämta dina varor i butik! Välj butik i kassan, så paketerar vi dina varor och skickar statusuppdatering när dom är redo för hämtning. Vänligen invänta denna statusuppdatering, som ett kvitto på att dina varor har paketerats och är redo för hämtning.
Ångerrätt
Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Du har dock inte ångerrätt om du beställt en vara som tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Har du använt dina varor under de 14 första dagarna och ångrar ditt köp så tillkommer en kostnad för byte av ev. förbrännare samt rengöring.
Vid skador på vara inom de 14 första dagarna gäller inte ångerrätten. Allt ska vara helt, rent och utan anmärkningar.
Ångerrätt gäller inte för e-juice, basvätskor eller smakessenser som lämnat våra lokaler, av säkerhetsskäl.
Observera att det enligt lag är du som ska betala för returfraktkostnaderna och enligt lag kan komma att betala för en varas värdeminskning i den mån den beror på att du hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.
Varan skall returneras med samtliga tillhörande delar i originalförpackning inklusive ytter- och inneremballage.
Vi löser inte ut paket som skickas mot efterkrav. Ej uthämtade paket omfattas inte av ångerrätten, för att ångerrätt ska gälla enligt lagen om distansavtal måste du hämta ut ditt paket och returnera det till LYF AB, det är alltid du som konsument som betalar returfrakten vid ångerrätt.
Kontakta oss alltid innan en retur, och var noga med att packa produkten väl. Vid nyttjande av ångerrätten står kunden för transportrisk.
Ångerfristen börjar löpa den dag du mottagit varan. Om du beställt flera varor eller varan du beställt består av flera delar, börjar ångerfristen löpa när du mottagit sista varan respektive den sista delen av varan.
Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”. Du kommer utan dröjsmål att få en bekräftelse på att vi mottagit ditt meddelande, varefter vi tar ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten. Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan.
Efter mottagandet av den återsända varan kommer köpesumman (varor, ej frakt) att återbetalas till dig inom 14 dagar räknat från dagen då vi mottog meddelandet om ångerrätt.
Reklamationer och återköp i vissa fall
Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan snarast och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet.
Om du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, ska du reklamera snarast efter att du tog emot varan.
Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i likadan förpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet.
Du ska i så fall reklamera via vår hemsida genom att följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”.
Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt skickade varan.
Vid fabriksfel står LYF AB för frakten. Vid tapp-skador eller annan mekanisk åverkan eller tillhandahållandefel som orsakat problemet, så är det du som kund som står för frakten.
Kompatibilitetsproblem förekommer ibland mellan olika produkter, och vi rekommenderar dig därför att ta reda på så mycket som möjligt innan du gör din beställning för att undvika onödiga kostnader.
Garantiden för kostnadsfritt byte av produkter som inte fungerar/slutat fungera är följande:
Batterier av sort eGo/Twist,laddare till dessa: 2 månader. Gäller utebliven funktion, ej avtagande prestanda som är fullt normalt vid användning över tid.
Mod med tillhörande batterier och laddare: 3 månader, och gäller ej vid användning med batterier som inte köpts hos LYF AB. Garanti gäller utebliven eller nedsatt funktion, ej slitage. Garanti på batterier som används i mekanisk MOD, gäller endast när säkerhetsbricka har använts enligt rekommendation. 3 månader garanti på e-ciggprodukter erhålls ifrån tillverkaren, och 3 månader garanti erhåller kund ifrån LYF AB.
Övriga produkter: endast utebliven funktion som ny.
För samtliga produkter gäller garanti ej vid fel eller avtagande funktion som beror på slitage eller all yttre åverkan t.ex. fukt-, tapp- eller stötskador, glapp i kontakt orakat av ovarsamhet i anslutning. Skador i elektronik pga ejuice-spill. Skador i elektronik orsakat av gamla slitna batterier (Samtliga moddar med lösa batterier)
Kontakta oss alltid innan en garantiretur, innan du skickar tillbaks varan. Vi kommer att göra allt för att rätta till problemet med reparation, rådgivning eller byte till en ny vara. Om vi inte skulle komma överens kan du vända dig till allmänna reklamationsnämnden, vars utslag vi under alla omständigheter kommer att följa.
Om konsumentköplagen och reklamation efter garantitiden: För att ett fel skall täckas av reklamationsrätten ska det vara ursprungligt, dvs att det har funnits i produkten från början som sedan visar sig under garantitiden. Detta kan bl.a vara att chip slutar läsa korrekt, kallödningar, glapp i elektronik o.dyl, vilket i sig alltid brukar visa sig under en 3 månaders period.
Fel som uppkommer under garantitiden anses inte vara ursprungliga och funnits från början om du som användare har varit ovarsam. Med detta menas som tidigare sagt tex tappskador, mekanisk åverkan, ovarsam hantering och bristande underhåll, rengöring som leder till att elektronik och funktioner tar skada.
Vid en reklamation efter garantitiden är det du som konsument som ska påvisa och göra det sannolikt att felet har funnits i produkten från början. Har du som kund själv skruvar isär din e-cigg/mod för att felsöka gäller inte garantin.
Tryckfel m.m.
Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment.
Force Majeure
Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.
Tvist
Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande, som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist. Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.